Hulplijst inspectie Bromfiets. en hulppakketje bij pech onderweg..
Geplaatst: 27 jul 2016, 13:57
Een inspectie manueel voor de bromfiets.
bijvb. visueel
1. controle bandenspanning/spaken.
2. verlichting/ook remlicht.
3. oliepeil/benzinekraan /benzinefilter ( eventueel regelmatig vervangen ).
4. kettingspanning (invetten)/kettingspanners/wielmoeren/moer achterbrug/cilinder uitlaatklem.
(moeren kap geforceerde koeling)
5. bedieningskabels afstelling /controle eindmoertjes.
6. Bougiedop of hij nog voldoende klemt.
7. INSPECTIE VAN DE SPULLEN DIE JE BIJ JE WIL/MOET HEBBEN.
Uitgebreide inspectie.
1. voortandwielmoer/blokmoeren.
2. vliegwielmoer/moertjes grondplaat ontsteking, controleer of de punten inbranden,een nieuwe bougie op zijn tijd is niet overbodig.
3. moeren cilinderkop.
4. eindstuk/demper uitlaat.
5. rubber carburateur/klemmen /spruitstuk , ook eens je benzineslangetje vervangen.
6. luchtfilter vervangen/ of met de stofzuiger zo goed mogelijk schoonmaken.
7. remtrommels en schoenen even licht opschuren.
8. remblokken gangbaar maken en eventueel olie (Dot 4) bijvullen, goed is om de 2 a 3 jaar vervangen.
9. haal de demper los en controleer of de pijp niet verstopt is.
Het lijkt overbodig maar mijn ervaring is (klu) dat het structureel aan de hand van een lijstje controleren helpt en zo vaak problemen voorkomt.
Je snap wel dat er hierboven juist de punten zijn gezet die ik in de loop van de tijd onderweg tijdens ritten zelf of van een medelid heb meegemaakt
Over benzine in de tank zou je niet moeten hoeven praten toch heb ik Dion eens om die reden naar een pomp moeten slepen.
Wat zou je bij je moeten hebben in elk geval een binnenkabel voor je gas/versnelling/koppeling.
een nieuwe bougie en het gereedschap om het te vervangen.
als je wat verder van huis gaat is een binnenband soms niet verkeert.
ik zelf heb meestal een behoorlijk uitgebreid paket bij me.
bij de langere tochten zou je eventueel een spanningsregelaar van ca.14 euro mee kunnen nemen
Om wat vuistregels te geven als je fiets opeens niet lekker loopt of helemaal niet loopt.
Voor je moeilijke dingen gaat doen kijk eerst of je bougie wel vonkt zo niet een nieuwe bougie er in , ook dan niet draai de bougiedop van de kabel af (klemt de dop nog wel goed) en knip een klein stukje min. 0,5 cm van de kabel af en draai de dop er weer op.
Nu nog geen vonk dan moeten we de kabel volgen naar de ontsteking.
Denk ook eens aan het contact tussen blok en frame hebben we hier nog wel goed contact (geaard)
Kijk of er tussen je contactpunten nog iets vonkt, gaan ze nog wel open ? Blijft de boel dood dan ben je misschien aan revisie van je ontsteking toe (condensator enz).
(bij elektronische ontsteking wordt het iets anders.) kijk eerst eens naar je spanningsregelaar.
Loopt de fiets opeens niet meer lekker, heeft dit meestal te maken met de benzine toevoer of lucht in en afvoer.
Kijk eerst eens of je voet of koppakking niet ergens lekt ( kop natrekken).
Dan de benzine, zit er nog wel wat in loopt je kraan goed door, zijn je eventuele benzinefilters wel schoon, (regelmatig vervangen) knik in je slang kijk eens naar je sproeiers.
Ook de luchtaanzuiging kan gehinderd worden, verstopte luchtfilter, de luchtgaten in je frame gehinderd bijvoorbeeld met een poetsdoek in je gereedschapkastje .
Dan iets wat voor de hand ligt een verstopte uitlaat, maak eerst je demper schoon.
Denk ook eens aan de valse lucht trek via je carburateur, door slechte (lekke) aansluiting op je cilinder of geen goede klemming c.q een scheurtje in het rubber.
Gebruik goed passende klemmen ( tyraps is alleen voor echte noodgevallen)
bijvb. visueel
1. controle bandenspanning/spaken.
2. verlichting/ook remlicht.
3. oliepeil/benzinekraan /benzinefilter ( eventueel regelmatig vervangen ).
4. kettingspanning (invetten)/kettingspanners/wielmoeren/moer achterbrug/cilinder uitlaatklem.
(moeren kap geforceerde koeling)
5. bedieningskabels afstelling /controle eindmoertjes.
6. Bougiedop of hij nog voldoende klemt.
7. INSPECTIE VAN DE SPULLEN DIE JE BIJ JE WIL/MOET HEBBEN.
Uitgebreide inspectie.
1. voortandwielmoer/blokmoeren.
2. vliegwielmoer/moertjes grondplaat ontsteking, controleer of de punten inbranden,een nieuwe bougie op zijn tijd is niet overbodig.
3. moeren cilinderkop.
4. eindstuk/demper uitlaat.
5. rubber carburateur/klemmen /spruitstuk , ook eens je benzineslangetje vervangen.
6. luchtfilter vervangen/ of met de stofzuiger zo goed mogelijk schoonmaken.
7. remtrommels en schoenen even licht opschuren.
8. remblokken gangbaar maken en eventueel olie (Dot 4) bijvullen, goed is om de 2 a 3 jaar vervangen.
9. haal de demper los en controleer of de pijp niet verstopt is.
Het lijkt overbodig maar mijn ervaring is (klu) dat het structureel aan de hand van een lijstje controleren helpt en zo vaak problemen voorkomt.
Je snap wel dat er hierboven juist de punten zijn gezet die ik in de loop van de tijd onderweg tijdens ritten zelf of van een medelid heb meegemaakt
Over benzine in de tank zou je niet moeten hoeven praten toch heb ik Dion eens om die reden naar een pomp moeten slepen.
Wat zou je bij je moeten hebben in elk geval een binnenkabel voor je gas/versnelling/koppeling.
een nieuwe bougie en het gereedschap om het te vervangen.
als je wat verder van huis gaat is een binnenband soms niet verkeert.
ik zelf heb meestal een behoorlijk uitgebreid paket bij me.
bij de langere tochten zou je eventueel een spanningsregelaar van ca.14 euro mee kunnen nemen
Om wat vuistregels te geven als je fiets opeens niet lekker loopt of helemaal niet loopt.
Voor je moeilijke dingen gaat doen kijk eerst of je bougie wel vonkt zo niet een nieuwe bougie er in , ook dan niet draai de bougiedop van de kabel af (klemt de dop nog wel goed) en knip een klein stukje min. 0,5 cm van de kabel af en draai de dop er weer op.
Nu nog geen vonk dan moeten we de kabel volgen naar de ontsteking.
Denk ook eens aan het contact tussen blok en frame hebben we hier nog wel goed contact (geaard)
Kijk of er tussen je contactpunten nog iets vonkt, gaan ze nog wel open ? Blijft de boel dood dan ben je misschien aan revisie van je ontsteking toe (condensator enz).
(bij elektronische ontsteking wordt het iets anders.) kijk eerst eens naar je spanningsregelaar.
Loopt de fiets opeens niet meer lekker, heeft dit meestal te maken met de benzine toevoer of lucht in en afvoer.
Kijk eerst eens of je voet of koppakking niet ergens lekt ( kop natrekken).
Dan de benzine, zit er nog wel wat in loopt je kraan goed door, zijn je eventuele benzinefilters wel schoon, (regelmatig vervangen) knik in je slang kijk eens naar je sproeiers.
Ook de luchtaanzuiging kan gehinderd worden, verstopte luchtfilter, de luchtgaten in je frame gehinderd bijvoorbeeld met een poetsdoek in je gereedschapkastje .
Dan iets wat voor de hand ligt een verstopte uitlaat, maak eerst je demper schoon.
Denk ook eens aan de valse lucht trek via je carburateur, door slechte (lekke) aansluiting op je cilinder of geen goede klemming c.q een scheurtje in het rubber.
Gebruik goed passende klemmen ( tyraps is alleen voor echte noodgevallen)