invloed van vorst

Alle vragen / opmerkingen / ervaringen over de prachtige Zündapp bromfietsen techniek wat niet in de andere categorieën hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul T
Berichten: 557
Lid geworden op: 28 nov 2013, 23:24
Locatie: Didam
Contacteer:

invloed van vorst

Bericht door Paul T »

Ik heb bij min 5 een - klein - ritje gemaakt en het viel me op dat de 529 lekkerder loopt bij deze temperatuur dan bij die in de zomer. Heb ik nou een iets te rijk mengsel of juist te arm in de zomermaanden?
Zundapps never die - they just speed away!

Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-51
MarkN
Berichten: 323
Lid geworden op: 18 apr 2021, 10:48
Contacteer:

Re: invloed van vorst

Bericht door MarkN »

Warme lucht is 'dikker' er zit meer vocht/water in daardoor kan er ook minder benzine opgenomen worden voordat het de cilinder in gaat.
In de winter is de lucht 'dunner' en zuigt de motor veel makkelijker meer zuurstof per liter lucht aan, daardoor komt er meer zuurstof in de cilinder, maar deze kan dus ook meer benzine meenemen dus een veel betere cilindervulling en daardoor een betere verbranding.

Zie het rijden met min 5 als het rijden met een intercooler, de aangezogen lucht is doordat die kouder daardoor een stuk dunner en dus meer zuurstof per liter lucht.

Probeer het zelf maar eens uit, adem buiten in een koele omgeving versneld in en uit dat zal veel beter gaan dan als je hetzelfde probeert in b.v. een droge sauna, in de sauna zal je snel een duizelig gevoel krijgen omdat er veel minder zuurstof in een liter lucht zit.

ergo je brommer staat te rijk in de zomermaanden, maar om te weten of je brommer een goede mengselverhouding heeft hebt pas dan de volgende methode toe.

Rij het blokkie rustig warm, en ga dan vervolgens om en nabij de 2 minuten voluit, ook al 4 takt de motor, hou gewoon het gas er vol op.
Zet vervolgens de motor uit, sleutel een klikje terug, knijp de koppeling in en breng de brommer tot stilstand.
Draai vervolgens de bougie eruit en kijk hoe de kleur is, dit moet koffie met een beetje melk zijn.

Is die donkerder dan koffie met een beetje melk staat die te rijk, gaat het richting heel lichtbruin of grijs of wit dan staat die (veel) te arm.

Dit test je uiteraard in de zomer met een buiten temperatuur zo ergens rond de 18 tot 22 graden is ideaal.
Gebruikersavatar
Paul T
Berichten: 557
Lid geworden op: 28 nov 2013, 23:24
Locatie: Didam
Contacteer:

Re: invloed van vorst

Bericht door Paul T »

hartstikke bedankt! Heb weer een hoop geleerd. Ik ga het proberen als de temperatuur er na is.
Zundapps never die - they just speed away!

Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-51
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten