Motorblok 284 5bak

Voor alle vragen over het motorblok.
Zundapp529
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 12:19
Contacteer:

Motorblok 284 5bak

Bericht door Zundapp529 »

Goedemiddag collega's
Ik heb een probleem met mijn standaard 49,9cc blok
Heb de zundapp rijdend gekocht, compleet gedemonteerd, alles geglaspareld, gespoten, en gecoat
Nu na hem weer deels opgebouwd te hebben, start de brommer niet meer
Afstelling carburateur, puntenontsteking, niets aan veranderd
Nu heeft een geleerde gezegd dat er krassen op de cilinderwand, en zuiger zitten, wat niet was toen hij gekocht is
Ook bouwt hij nu te weinig compressie op, conclusie blok uit elkaar, en reviseren
Onbegrijpelijk hoe dit kan
Voor en na de aanschaf heb ik er ongeveer op de meter er 55km/h mee gereden, en daarna de olie afgetapt, en vervangen voor nieuwe goede olie
Er nog even mee gereden, en toen de complete machine gedemonteerd
Wie woont er in de buurt bij Zaltbommel, om hiermede te helpen wat de werkelijke oorzaak is
Vr gr een Zundapp bezitter
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Wilbert »

Lijkt er op dat er nog glasparel ergens gezeten heeft in het blok, cilinder of zuiger, wat bij de eerste start voor die krassen heeft gezorgd.
Zundapp529
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 12:19
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Zundapp529 »

Nee, sorry het blok is ingepakt, en droog weggelegd
Alleen de cilinder en kop is afgeplakt en geglaspareld, daarna goed gespoeld, en met de compressor groog geblazen
Toen is de binnenzijde voorzien van een dunne olie, omdat het blok enige tijd niet gebruikt kon worden
Dus dat kan absoluut de reden niet zijn
Inmiddels heb ik gelezen dat mogelijk de krukas keeringen droog hebben gestaan, daardoor hebben ze droog gestaan, en zijn ze verhart / uitgedroogd
Kan het zijn dat de compressieverlies via de carterkamer van de koppeling ontsnapt
Hoor graag jullie commentaar
Laatst gewijzigd door Zundapp529 op 25 jul 2022, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ray537-010
Berichten: 1579
Lid geworden op: 29 nov 2013, 11:36
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Ray537-010 »

Compressieverlies is er alleen bij de cilinder/zuiger of koppakking.
Krassen krijg je door vuil/zand of misschien een lichte warmloper.
Een warmloper krijg je meestal door een slechte afstelling.
Keerringen kunnen uitgehard zijn, hij gaat dan olie lekken, carterolie aanzuigen ( witte rook en stinken), of hij gaat valse lucht trekken.
Trekt hij valse lucht word afstellen heel lastig, gaat hij arm lopen , kan hij warmlopen.
Lastig zeggen wat het is...
Adressen voor revisie hebben we wel.
In het oosten van het land...
Zundapp Famel xf50 Feeling
Zundapp 517 ks50 ss
Zundapp 517 92cc special
Kreidler Rs special
Kreidler lf
Kreidler lk600 100cc
Hercules Ultra 80 chopper
Honda mb8
Honda mbx80
Cagiva sst 350
Yamaha dt80 lc1
Yamaha rx80 se
Zundapp529
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 12:19
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Zundapp529 »

Er zit gen olie in de compressiekamer, dus dan zouden de keerringen goed zijn
Hij start helemaal niet, omdat hij te weinig compressie heeft
Ook een nieuwe zuiger met een nieuwe zuigerveer dan start hij weer 1 keer, en daarna niet meer
Ontsteking, condensator, en spoelen zijn doorgemeten
Deze zijn of vervangen, of zijn in orde
Het gaat mij erom dat als het blok gereviseerd is, en het probleem is er dan nog, ben ik 300 euro verder, en moet nog steeds lopen
Snap er helemaal niets van, ik heb deze machine rijdend gekocht met 55km/h op de teller
Het blokje vond ik ook bijzonder geruisloos lopen, waar ik blij mee was
Ook de vorige eigenaar heeft er alleen mee gereden, en nooit problemen gehad
Wie wil mij verder helpen
Zundapp529
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 12:19
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Zundapp529 »

Ook de bedrading en contactslot is gecontroleerd, alles is in orde, ook dat is allemaal gecontroleerd
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Rob »

Als alles, zoals je zegt, gecontroleerd is, rest alleen nog maar de bougie of bougiedop.
Met weinig compressie kan het blok wel starten en blijven lopen, hij levert alleen geen vermogen meer.
De brommer/frame is gecoat; is de massa aansluiting nog in orde?
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Wilbert »

Geen compressie kan zoveel oorzaken hebben.
Valse lucht tussen pakking(en).
Supertherm hoort bougie met lange schacht in.
Nieuwe zuiger te klein ingemeten. 0,04 speling?
Zuigerveer vast.
Die krassen in cilinderwand net te diep.
Zuiger wel juist gemonteerd? Komt hij bovenin wel helemaal gelijk met de cilinder (dus zonder kop bekijken).
Opening zuigerveer bij inlaatkant zitten?
Staat een pijltje op de zuiger, die hoort (heel vaak) naar de uitlaatzijde.
En jezelf even voorstellen was ook wel netjes geweest.
Zundapp529
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 12:19
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Zundapp529 »

Goedemiddag
Ben net terug van vacantie, en heb daar even geen tijd voor gehad, gezien een onvoorzien probleem met mijn blok
Mijn excusses hiervoor, heb ook wat problemen gehad om op het forum te komen, omdat het zundaapforum ineens niet meer toegangkelijk was
Wat is daarmee precies gebeurd, ik kwam er ineens niet meer op
Ook via linken op internet kon ik niets meer doen
Vr gr
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Motorblok 284 5bak

Bericht door Wilbert »

Zundapp529 schreef: 25 jul 2022, 12:15 Wie wil mij verder helpen
Dat zullen er best wel een aantal zijn, alleen zit je hier op het forum van de achterhoek en Zaltbommel is niet echt naast de deur voor de meesten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten