Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Omdat ze bijna allemaal defect zijn, heb ik met hulp van Motorad elektrik een spanningsregelaar ontleedt.
De print met alle componenten zit in een soort hars ingegoten.
Voordeel: er trilt niks kapot, nadeel: componenten worden onnodig warm wat (zeer) snelle veroudering geeft.
Komt ook nog eens bij dat er door de jaren heen best wel een aantal door verkeerd aansluiten gesneuveld zullen zijn.
Stap 1 het verwarmen van de hars met de verfstripper. Dan word het een stuk zachter. Doe je dat niet dan is er geen doorkomen aan.
Eerst de schroefgaten vrijmaken.
Beide zitten in de hoek met hun koelplaat aan het chassis geschroefd.
Dan heb je het printje zo goed als vrij. en kan de middelste schroef eruit die de print zelf vasthoudt.
Stap 2: Het huis in zijn geheel goed heet maken. En dan heel voorzichtig de print loswrikken.
Gepaste lompheid is op zijn plaats anders breekt de print en wordt het wel heel lastig.
Dan is de print eruit en blijven er een paar componenten in de hars zitten die wel afbreken.
Maakt niet uit, worden toch allemaal vervangen.
Een blik vol zooi en een leeg huis.
Nu kunnen we de print schoonmaken en alle componenten verwijderen en nieuwe bestellen volgens schema.
De print met alle componenten zit in een soort hars ingegoten.
Voordeel: er trilt niks kapot, nadeel: componenten worden onnodig warm wat (zeer) snelle veroudering geeft.
Komt ook nog eens bij dat er door de jaren heen best wel een aantal door verkeerd aansluiten gesneuveld zullen zijn.
Stap 1 het verwarmen van de hars met de verfstripper. Dan word het een stuk zachter. Doe je dat niet dan is er geen doorkomen aan.
Eerst de schroefgaten vrijmaken.
Beide zitten in de hoek met hun koelplaat aan het chassis geschroefd.
Dan heb je het printje zo goed als vrij. en kan de middelste schroef eruit die de print zelf vasthoudt.
Stap 2: Het huis in zijn geheel goed heet maken. En dan heel voorzichtig de print loswrikken.
Gepaste lompheid is op zijn plaats anders breekt de print en wordt het wel heel lastig.
Dan is de print eruit en blijven er een paar componenten in de hars zitten die wel afbreken.
Maakt niet uit, worden toch allemaal vervangen.
Een blik vol zooi en een leeg huis.
Nu kunnen we de print schoonmaken en alle componenten verwijderen en nieuwe bestellen volgens schema.
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Naar deze info is best veel vraag naar. Komt het vervolg binnenkort? Moet eigenlijk op een of twee A4'tjes in ZVC Magazine met jouw foto's als je dit leuk vindt. Ik app je binnenkort.
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Goed idee, Rob, en @ Wilbert: geweldig!
Zundapps never die - they just speed away!
Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-51
Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-51
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Vervolg komt zeker.
Onderdelen zijn in bestelling in samenwerking met Ruben.
Hij gaat de componenten ook vervangen en de print testen.
En gelijk voor nog 2 extra bestellen.
Deze 2 waren de reserve spanningsregelaars die ik nog had liggen.
De andere 2 in beide "Sports" komen daarna aan de beurt.
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
En dan zijn ze beter dan de originele ooit waren toch?
Ga je ze weer ingieten met hars oid?
Ga je ze weer ingieten met hars oid?
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
De nieuwe componenten worden wel in de epoxy gezet om door trillingen het afbreken ervan te voorkomen.
Giet ik ze weer helemaal in de hars, dan zal ik er waarschijnlijk nooit meer bij kunnen.
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Mijn electronica kennis is beperkt, maar wat ik weet is dat die 2 (traics heten ze volgens mij) beter andersom gemonteerd kunnen worden zodat ze met hun 'lijf' tegen het aluminium aan liggen van de behuizing en niet in de hars 'zweven'.
Die krengen zaten ook in de Citroen XM in de veer computer en die waren stuk voor stuk allemaal gesneuveld na 20 jaar dienst. De hele print daar in de buurt was bruin van de warmte ontwikkeling.
Als ik nieuwe soldeerde dan werden ze aan het alu huis geschroefd en de pennetjes met draad verlengd naar de print.
Ik weet niet of het kan, wat kan er niet , maar ik zou ze met een klein schroefje aan het huis zetten voor een goeie warmte afvoer.
Die krengen zaten ook in de Citroen XM in de veer computer en die waren stuk voor stuk allemaal gesneuveld na 20 jaar dienst. De hele print daar in de buurt was bruin van de warmte ontwikkeling.
Als ik nieuwe soldeerde dan werden ze aan het alu huis geschroefd en de pennetjes met draad verlengd naar de print.
Ik weet niet of het kan, wat kan er niet , maar ik zou ze met een klein schroefje aan het huis zetten voor een goeie warmte afvoer.
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Als je goed gekeken had, dan had je gezien dat ze al in de hoeken van het huis geschroefd zaten.
De koelplaat van deze 2 thyristors zat dus al aan het huis.
De koelplaat van deze 2 thyristors zat dus al aan het huis.
Re: Reparatie Motoplat Spanningsregelaar 537 KS80Sport
Dat is heel prettig ja
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast