Zündapp 429C 1959
Zündapp 429C 1959
Al weer een hele tijd geleden heb ik een 429C aangeschaft in Duitsland via eBay. Door van alles en nog wat is het project wat verstoft, maar heb ik het nu weer met grote zin aangepakt. Heeft ABE met historie en nog geen NL kenteken.
Hij was in deze staat toen ik hem had opgehaald:
De balhoofdbuis was krom, zal wel een klap hebben meegemaakt ooit:
Door wat wrikwerk heb ik vanmiddag de balhoofdbuis weer in positie gekregen:
Let niet op de verfschade, na keuring gaat ie weer uit elkaar voor definitieve lak:
Ik heb niet alle ruimte, maar gaat voorlopig wel zo. Niet lachen :-# :
Ik wil hem uiteindelijk zo hebben, ook met die schooltas:
Waarom een 429, dat ziet er toch heel anders uit dan een 517 of 529? Ja, dat kan wel, maar ik heb iets met dit model. Heeft hele volksstammen mobiel gemaakt en ziet er niet uit als een showwinnaar. Maar ik wil er wel straks mijn rondje mee rijden.
Hij komt ook nog eens uit mijn geboorte decennium, zal ook wel meespelen.
De KTM en het extra 80cc motorblok gaan op MP en misschien ook wel op Zundapp.Net.
Nu eerst de wielen laten inspaken. Ik heb kontakt met Johnny van Hoof, de zoon van Piet "Spaak". Piet zelf, die ooit mijn 517 wielen had ingespaakt, is helaas ernstig ziek en werkt niet meer. Zijn zoon neemt het nu gelukkig over.
Maar misschien dat iemand een ander leuk adres heeft. Ik heb nog geen spaken, wel door André gepolijste naven.
Ja, André, gaat het eindelijk gebeuren!
Hij was in deze staat toen ik hem had opgehaald:
De balhoofdbuis was krom, zal wel een klap hebben meegemaakt ooit:
Door wat wrikwerk heb ik vanmiddag de balhoofdbuis weer in positie gekregen:
Let niet op de verfschade, na keuring gaat ie weer uit elkaar voor definitieve lak:
Ik heb niet alle ruimte, maar gaat voorlopig wel zo. Niet lachen :-# :
Ik wil hem uiteindelijk zo hebben, ook met die schooltas:
Waarom een 429, dat ziet er toch heel anders uit dan een 517 of 529? Ja, dat kan wel, maar ik heb iets met dit model. Heeft hele volksstammen mobiel gemaakt en ziet er niet uit als een showwinnaar. Maar ik wil er wel straks mijn rondje mee rijden.
Hij komt ook nog eens uit mijn geboorte decennium, zal ook wel meespelen.
De KTM en het extra 80cc motorblok gaan op MP en misschien ook wel op Zundapp.Net.
Nu eerst de wielen laten inspaken. Ik heb kontakt met Johnny van Hoof, de zoon van Piet "Spaak". Piet zelf, die ooit mijn 517 wielen had ingespaakt, is helaas ernstig ziek en werkt niet meer. Zijn zoon neemt het nu gelukkig over.
Maar misschien dat iemand een ander leuk adres heeft. Ik heb nog geen spaken, wel door André gepolijste naven.
Ja, André, gaat het eindelijk gebeuren!
Re: Zündapp 429C 1959
Weer een paar stapjes gemaakt. Het voortandwiel zat muurvast en met een hulpje los gekregen:
Het is een 14-tands exemplaar, terwijl standaard een 12-tands gemonteerd werd. Later maar even kijken wat het beste is.
Lampring:
De krukas heeft een geringe axiale speling, maar hij moet open voor de nieuwe keerringen en lagers:
Het is een 14-tands exemplaar, terwijl standaard een 12-tands gemonteerd werd. Later maar even kijken wat het beste is.
Lampring:
De krukas heeft een geringe axiale speling, maar hij moet open voor de nieuwe keerringen en lagers:
Re: Zündapp 429C 1959
ziet er goed uit Rob maar wat ik me afvroeg waar is die nippel boven het tandwiel voor
zündapp ks 80
Re: Zündapp 429C 1959
Dat is de aansluiting voor de kilometerteller. Dus geen kabel naar de vooras, dat kwam later.
Re: Zündapp 429C 1959
Gisteren heb ik de voorvering bij Massink/Jos/Frank achtergelaten. Gaby zou nieuwe swingassen er in persen. Er zat veel speling op en dat mag ook wel na 54 jaar.
Vandaag heb ik ze weer opgehaald. Volgens Jos zijn de schommelveren gesmeed aluminium en niet gegoten. Ik weet het verschil niet goed.
Het is eigenlijk bijzonder dat een brommer na 54 jaar er nog zo uit ziet; ik verwacht dat de plastic scooters uit China niet zo lang mee gaan..
De oude liggen er ook bij. De ronde afdekplaatjes en de rubber O-ring heb ik ook erbij.
Het artikelnummer van deze assen is 428-14.705. Ze werden als eerste gebruikt voor het model 428 in 1958, vandaar dat nummer 428. De 517 had ze ook tot 1978. De 529 kreeg andere achterbrug lagering.
De volgende stap zijn de assen van de naven. Geen industrielagers, maar gewoon losse kogels en afstellen alsof je je fietslagers afstelt.
Vandaag heb ik ze weer opgehaald. Volgens Jos zijn de schommelveren gesmeed aluminium en niet gegoten. Ik weet het verschil niet goed.
Het is eigenlijk bijzonder dat een brommer na 54 jaar er nog zo uit ziet; ik verwacht dat de plastic scooters uit China niet zo lang mee gaan..
De oude liggen er ook bij. De ronde afdekplaatjes en de rubber O-ring heb ik ook erbij.
Het artikelnummer van deze assen is 428-14.705. Ze werden als eerste gebruikt voor het model 428 in 1958, vandaar dat nummer 428. De 517 had ze ook tot 1978. De 529 kreeg andere achterbrug lagering.
De volgende stap zijn de assen van de naven. Geen industrielagers, maar gewoon losse kogels en afstellen alsof je je fietslagers afstelt.
Re: Zündapp 429C 1959
Ik dacht dat een gesmeed stuk veel sterker, dus lichter uitgevoerd kan worden als een gegoten werkstuk.
Kijk maar naar wielen uit de racerij, die zijn allemaal gesmeed.
Verbeter me maar als ik er naast zit hoor .
Het ziet er allemaal keurig uit Rob!
Kijk maar naar wielen uit de racerij, die zijn allemaal gesmeed.
Verbeter me maar als ik er naast zit hoor .
Het ziet er allemaal keurig uit Rob!
Re: Zündapp 429C 1959
Gisteren de naven en velgen bij Piet Spaak in Heeswijk-Dinther gebracht. Piet zelf is ziek, maar zoon Johnny spaakt ze in.
Re: Zündapp 429C 1959
Netjes Rob.
Ik dacht ook dat gesmeed sterker is.
Die gaat volgend jaar meerijden in een ritje.
Ik dacht ook dat gesmeed sterker is.
Die gaat volgend jaar meerijden in een ritje.
Re: Zündapp 429C 1959
leuk project - ik volg het met plezier!
Zundapps never die - they just speed away!
Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-51
Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-51
Re: Zündapp 429C 1959
Anita en Eric gaan voor de Kerst een week naar Oostenrijk/Mayrhofen om te skiën. Dan heb ik de ruimte op de eettafel... voor het motorblok.
En rust om me heen
En rust om me heen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast