Welke elektronische ontsteking?
Welke elektronische ontsteking?
Hallo,
Ik ben een sprinter 448-05 aan het opknappen en ben toe aan de ontsteking nadat ik de blokrevisie klaar heb. Het is een elektronische ontsteking maar ik kan niet echt achterhalen wat voor ontsteking het is. Er zit geen accu op aangesloten. Wat er op het vliegwiel staat is het volgende. 6v 35/30/13 w. Er staat volgens mij een zundapp logo (rondje met 2 vleugels) op en er staan wat chineese tekens op. Hij heeft 6 spoelen waarvan 1 omwonden is met zwarte tape. Het vliegwiel heeft 6 magneten. Boven 1 magneet zit buiten op de buitenkant van het vliegwiel 3 inkepingen/gaten (3 a 4 mm diep). De draden hebben de volgende kleuren groen wit rood (dunnere) gaan naar bobine. Daarnaast loopt er nog een zelf aangelegde witte massadraad van de voetplaat naar de bobine massa. Dikkere bedrading die dan over blijft zijn geel groen oranje. Deze heb ik doorgemeten. Waarden zijn respectievelijk 35/30/13 watt.
Vragen zijn; Wat is dit voor ontsteking? Hoe moet ik hem afstellen? Hoe verdeel ik de dikke draden over de verlichting? Dus, wie weet meer?
Ik ben een sprinter 448-05 aan het opknappen en ben toe aan de ontsteking nadat ik de blokrevisie klaar heb. Het is een elektronische ontsteking maar ik kan niet echt achterhalen wat voor ontsteking het is. Er zit geen accu op aangesloten. Wat er op het vliegwiel staat is het volgende. 6v 35/30/13 w. Er staat volgens mij een zundapp logo (rondje met 2 vleugels) op en er staan wat chineese tekens op. Hij heeft 6 spoelen waarvan 1 omwonden is met zwarte tape. Het vliegwiel heeft 6 magneten. Boven 1 magneet zit buiten op de buitenkant van het vliegwiel 3 inkepingen/gaten (3 a 4 mm diep). De draden hebben de volgende kleuren groen wit rood (dunnere) gaan naar bobine. Daarnaast loopt er nog een zelf aangelegde witte massadraad van de voetplaat naar de bobine massa. Dikkere bedrading die dan over blijft zijn geel groen oranje. Deze heb ik doorgemeten. Waarden zijn respectievelijk 35/30/13 watt.
Vragen zijn; Wat is dit voor ontsteking? Hoe moet ik hem afstellen? Hoe verdeel ik de dikke draden over de verlichting? Dus, wie weet meer?
Re: Welke elektronische ontsteking?
Is het deze soms?
http://www.motelek.net/andere/china80_stator.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motelek.net/andere/china80_stator.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Welke elektronische ontsteking?
Kleuren en waarden komen overeen. Alleen bij de 10 watt staat bij mij 13. Foto lijkt er zeker op. Nu de vraag hoe deze afgesteld moet worden? Ik heb hem er na de revisie van het blok weer 'ongeveer' hetzelfde opgezet. Maar zal wel heel precies komen toch? Hoe werkt het Stap voor Stap? Wat de bedrading betreft had bedacht om de oranje voor de knipperlichten te doen. Groen voor remlicht. En de overige verlichting op geel. De watt's zijn best wel hoog. Is dat geen probleem?
Maar ik ben vooral benieuwd hoe hij gemonteerd moet worden en afgesteld.
Maar ik ben vooral benieuwd hoe hij gemonteerd moet worden en afgesteld.
Re: Welke elektronische ontsteking?
Ongeveer hetzelfde is al bijna goed.
Hij zal er zeker op lopen.
Geel 35W voor koplamp.
Groen 30W voor remlicht met 21W lamp en 2x 10W knipperlichten.
Dit in combinatie met ULO box of accu.
Oranje 10W voor achterlicht en cockpitverlichting. 5W met 2x 1,2W.
Normaal gesproken komt dit ook van de accu, maar je kunt hem ook gebruiken voor het achterlicht.
Zie schema 530TT.
En schema KS80.
Hij zal er zeker op lopen.
Geel 35W voor koplamp.
Groen 30W voor remlicht met 21W lamp en 2x 10W knipperlichten.
Dit in combinatie met ULO box of accu.
Oranje 10W voor achterlicht en cockpitverlichting. 5W met 2x 1,2W.
Normaal gesproken komt dit ook van de accu, maar je kunt hem ook gebruiken voor het achterlicht.
Zie schema 530TT.
En schema KS80.
Re: Welke elektronische ontsteking?
Berichten kruisen elkaar. Haha.
Dankje voor de schema's Wilbert. Ik ben zelf een kabelboom aan het maken. En ben daarbij van een ks50 schema uitgegaan. Deze kwam het dichtst in buurt bij mijn stuurbediening en cockpit en knipperlichten.
Foto's ontsteking
foto 3 Staat rechtsboven op een aluminium plaatje een 6
foto 1 De 3 inkepingen aan buitenkant vliegwiel. Hebben die met de afstelling te maken?
Dankje voor de schema's Wilbert. Ik ben zelf een kabelboom aan het maken. En ben daarbij van een ks50 schema uitgegaan. Deze kwam het dichtst in buurt bij mijn stuurbediening en cockpit en knipperlichten.
Foto's ontsteking
foto 3 Staat rechtsboven op een aluminium plaatje een 6
foto 1 De 3 inkepingen aan buitenkant vliegwiel. Hebben die met de afstelling te maken?
- Bijlagen
-
- ontsteking 5 k.JPG (70.26 KiB) 8545 keer bekeken
-
- ontsteking 2 k.JPG (66.65 KiB) 8545 keer bekeken
-
- ontsteking 1 k.JPG (76.11 KiB) 8545 keer bekeken
Re: Welke elektronische ontsteking?
Inkepingen is voor balanceren vliegwiel.
Dus als je hem net zo terug zet als hij eruit komt. zal hij zeker lopen.
Een elektr ontsteking heeft een groot bereik, dus lopen zal hij bijna altijd.
Daarna afstellen met lamp.
4 bakje met 50 snel 1,1 a 1,2mm voor bovenste dode punt.
50cc origineel 1,7 a 1,8mm vbdp.
Dus als je hem net zo terug zet als hij eruit komt. zal hij zeker lopen.
Een elektr ontsteking heeft een groot bereik, dus lopen zal hij bijna altijd.
Daarna afstellen met lamp.
4 bakje met 50 snel 1,1 a 1,2mm voor bovenste dode punt.
50cc origineel 1,7 a 1,8mm vbdp.
Re: Welke elektronische ontsteking?
Dankje voor de info zover Wilbert ! Ik ben een leek op dit gebied. Het is een 4 bakje 50 snel dus 1,1 a 1,2mm voor bovenste dode punt. Voor b.d.p. snap ik. Dat heeft te maken met het hoogste punt van de zuiger toch? Dat was bij contactpunten afstellen ook van belang. Maar wat ga ik bij een elektronische ontsteking instellen/afstellen? De grondplaat draaien? Of moet ik iets anders aan gaan passen? Met andere woorden, hoe ga ik nu te werk? Ik heb geen stroboscoop/afstellamp.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten