Zundapp KS-50 RiksGewijs

Ben je bezig met een project en wil je dit laten zien en delen met iedereen? Plaats het hier!
Riksgewijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2022, 16:34
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Riksgewijs »

Nog even wat foto's.
20210307_165612675_iOS.jpg
Zoals gezegd, een fretje op het spatbord.
20210403_185244632_iOS.jpg
Nu wel de goede schokbrekers achter.
20210405_150035587_iOS.jpg
Slotjes gelijk sluitend maken. Dus alles met 1 sleutel. Busje voor in het stuur van messing. Lekker slijtvast.
20210405_151332891_iOS.jpg
Alles op zijn plek. Of het gebruikt gaat worden? Er is een nadeel. Als de bromfiets van het standaard afgehaald word. En vergeet dat deze gebruikt is, word het een bende met de spaken.
20210502_194933750_iOS.jpg
Dan de ellende. Steeds maar een lekkende carburateur. Wat een bende allesmaal. Nog geprobeerd om dit weer haaks te maken. Maar was alle kanten op verwrongen. Dus maar laten zitten en op zoek gegaan naar een andere carburateur.

Volgende foto's op de volgende post.
Riksgewijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2022, 16:34
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Riksgewijs »

20210524_133939668_iOS.jpg
Afstellen wilde maar niet lukken. Het wilde maar niet zoals vroeger. Ook vond ik de cilinder steeds erg warm worden voor mijn gevoel. Is allemaal erg lang geleden. Zeker 30 jaar. Dus maar eens los gehaald. Ook hier weer een bende. Snap nu ook dat het blok steeds slechter ging presteren.

20210515_174027768_iOS.jpg
Denk dat je wel kunt raden hoe de cilinder er uit ziet. Bleek ook nog een probleem met een tapeind te zijn. Gewoon een m6 moer gebruikt. Dus sluit niet goed. Knettert dus door de kop heen. Snap nu ook waarom de cilinder onder de olie zat.

20210516_183025903_iOS.jpg
Nu voor de puuristen, even de ander kant op kijken.

Kuipje zoal ik die vroeger had. Dus geen ronde. Dit kuipje had ik er destijds niet zelf op gezet maar zat er al op. Wanner de zundapp gespoten word zal dit mee in de kleur enz gespoten worden. De leren rol had ik er destijds ook opzitten. Zit gereedschap in, een gaskabel, bougie enz.

Het blok is inmiddels door een prof. opnieuw opgebouwd en voorzien van nieuwe lagers enz. Hij vertelde dat de zuiger ook te klein was voor deze cilinder. Hobby's kosten geld, maar ja... een miskoop dus. Ben er wel gek mee. Dus gaan we door totdat deze weer is zoals ik het vroeger had.
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Wilbert »

Die miskoop valt nog wel mee.
Blokrevisie is bijna altijd nodig.
Liever zelf (laten) doen als een zogenaamde gereviseerde kopen.
En als de cilinder er toch af is, gewoon nieuwe zuiger laten inmeten.
Nieuwe tapeinden zijn niet zo duur.
Poeder coaten kan prima, maar ik doe het niet met een 529/530 frame omdat het niet origineel is.
Succes met de restauratie.
MarkN
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 apr 2021, 10:48
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door MarkN »

Ha Rik! jij hier :mrgreen:
Riksgewijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2022, 16:34
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Riksgewijs »

MarkN schreef: 14 feb 2022, 20:43 Ha Rik! jij hier :mrgreen:
Inderdaad, werd getipt. Dus ben maar eens gaan kieken.
Ben ook nog op die ander hoor... Maar weinig tijd om te knutselen en posten even.
Nog steeds met het huis bezig. Is nu vooral buiten in de tuin en boven. Maar binnenkort weer meer. 8-)
Gebruikersavatar
Ray537-010
Berichten: 1579
Lid geworden op: 29 nov 2013, 11:36
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Ray537-010 »

Voor revisie zijn er meerdere blokdokters beschikbaar, niet de moeite waard om zelf te doen.
Immitatie cilinder is ook wel aan te komen, voor redelijk geld.
Origineel word duurder.
Zundapp Famel xf50 Feeling
Zundapp 517 ks50 ss
Zundapp 517 92cc special
Kreidler Rs special
Kreidler lf
Kreidler lk600 100cc
Hercules Ultra 80 chopper
Honda mb8
Honda mbx80
Cagiva sst 350
Yamaha dt80 lc1
Yamaha rx80 se
Riksgewijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2022, 16:34
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Riksgewijs »

Ray537-010 schreef: 18 feb 2022, 14:21 Voor revisie zijn er meerdere blokdokters beschikbaar, niet de moeite waard om zelf te doen.
Immitatie cilinder is ook wel aan te komen, voor redelijk geld.
Origineel word duurder.
Inderdaad word origineel duurder. Ik heb het gehele blok laten doen. Ook de cilinder heeft een beurt gehad en een nieuwe zuiger.
Blok heeft nieuwe lagers (die wel passen). Maar ook keerringen enz zijn vervangen.
Ik heb dit laten doen bij een expert omdat ik deze zundapp gekocht had met een gereviceerd blok. Wat ik dus vertrouwde. Later bleek dus dat mijn vertrouwen misplaatst was.

Een beginners fout zeg maar. Kost dus wat. Maar leer ik weer van. En nu werkt het blok goed. Alleen nog even met de sproeiers aan het spelen in de carburateur. Fijn afstellen dus. Ben ik nog niet aan toe gekomen.
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Wilbert »

Zoals ik al zei, zijn er maar (heel) weinig mensen die ik vertrouw wat betreft een revisie van het blok.
Riksgewijs
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2022, 16:34
Contacteer:

Re: Zundapp KS-50 RiksGewijs

Bericht door Riksgewijs »

Wilbert schreef: 18 feb 2022, 23:48 Zoals ik al zei, zijn er maar (heel) weinig mensen die ik vertrouw wat betreft een revisie van het blok.
Is gebleken inderdaad. Denk er wel eens aan om zelf eens een blokje te reviseren. Gewoon om het een keer gedaan te hebben.
scooter blokken heb ik heel veel gedaan. Ook die van Spartamet destijds. Deed over een spartamet een uurtje als het blok onder de fiets vandaan was. Maar goed, is ook niet heel veel werk qua afstellen. Dat is dus bij een Zundapp wel anders.

Maar goed. Moet dus nog wat fijn afstellen van de zomer. Is nu toch te nat voor de brommert. Vind ik weer te veel poetsen.
Rijd nog wel op de motor. :D Maar is wat winderig zeg maar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten