Uitlijning achterwiel 529

Voor alle vragen over wielen, voorvork, achterbrug en frame
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Wilbert »

Hawi529 schreef: 10 jun 2021, 18:57 Hoi allemaal. Sorry, verkeerde ‘topic’ maar ik zag dat hier het meest actueel gereageerd werd. Woont er iemand in de buurt van Aalten die mij wellicht van raad kan voorzien? Ik ben bezig met de opbouw van een 529 en iets gaat niet goed met de uitlijning van mn ketting/achterwiel. Hoor graag. Grt Harald, Aalten
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Wilbert »

Ik heb je bericht even verplaatst naar een nieuw topic.
Wat betreft je achterwiel:
Geen speling op de achterbrug?
Ketting niet te strak?
Eerst de ketting iets opspannen, niet te strak en moer van de tandwieldrager net vastzetten.
steekas nog niet helemaal vastdraaien, als het goed is zorgt de tandwieldrager dat het wiel bijna recht zit.
Nu zouden beide kettingspanners ongeveer even ver uit moeten steken.
Als de moer van de tandwieldrager net niet helemaal vast zit, met de kettingspanner de ketting afstellen op 1cm speling en moer redelijk vast draaien.
Steekas kun je nu iets vaster zetten en je zult zien als je die kant aandraait dat de ketting waarschijnlijk nog wat strakker komt te liggen.
Is een kwestie van losser/vaster zetten van de kettingspanners tot de juiste kettingspanning.
En misschien heeft iemand nog (betere) tips.
Gebruikersavatar
Hawi529

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Hawi529 »

Wilbert schreef: 10 jun 2021, 19:46 Ik heb je bericht even verplaatst naar een nieuw topic.
Wat betreft je achterwiel:
Geen speling op de achterbrug?
Ketting niet te strak?
Eerst de ketting iets opspannen, niet te strak en moer van de tandwieldrager net vastzetten.
steekas nog niet helemaal vastdraaien, als het goed is zorgt de tandwieldrager dat het wiel bijna recht zit.
Nu zouden beide kettingspanners ongeveer even ver uit moeten steken.
Als de moer van de tandwieldrager net niet helemaal vast zit, met de kettingspanner de ketting afstellen op 1cm speling en moer redelijk vast draaien.
Steekas kun je nu iets vaster zetten en je zult zien als je die kant aandraait dat de ketting waarschijnlijk nog wat strakker komt te liggen.
Is een kwestie van losser/vaster zetten van de kettingspanners tot de juiste kettingspanning.
En misschien heeft iemand nog (betere) tips.

@wilbert; top! Dank voor de tips. Mijn ketting loopt niet ‘gekanteld of gedraaid’ over de tandwielen maar de ketting loopt niet recht.

Voorbeeld: als ik het voortandwiel zou opvullen (3/4 mm) is het ok. Óf als mn achtertandwiel 3/4 mm meer naar het wiel zou zitten is het ook ok. Óf als het gehele wiel (rijrichting) iets meer naar rechts zou zitten is het ook ok. Iemand van jullie suggesties waar ik het zoeken moet? (Ps; ik heb diverse frame maten gecontroleerd. Ik kan geen verschil ontdekken. Blok hangt ook mooi recht. Wiel loopt ook mooi recht maar iets zit ‘uit het lood’. Ofwel het blok moet iets naar (rijrichting) links opschuiven (motorsteunen al opnieuw gemonteerd) of het achterwiel moet iets naar (rijrichting) rechts. Iemand tips! Graag!
Het gaat om een 529-05 / ks50
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Wilbert »

Heb je de juiste ring er tussen liggen?
Die tussen de achterbrug en het lager in de tandwieldrager?
Het nummer is: 433-15.126 (no7 op de tekening)
http://www.zunflappie.nl/artikel/174/52 ... nederlands
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Wilbert »

Montage in deze volgorde.
Afbeelding
De ring is precies 10mm dik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Wilbert »

Schiet me nog iets te binnen.
Heb je het voortandwiel er wel goed op liggen?
Tandjes aan blok zijde en verhoging waar de moer op komt.
Gebruikersavatar
Hawi529

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Hawi529 »

Wilbert schreef: 10 jun 2021, 21:00 Montage in deze volgorde.
Afbeelding
De ring is precies 10mm dik.
Afbeelding
Dak voor je reactie Wilbert. Ik heb alles goed qua onderdelen. De kneep zit m (vermoed ik sterk) in een uitlijning. Iets staat ‘uit het lood’ lijkt wel. De brug in zn geheel teveel naar links, of het wiel. Of het blok. Het lijkt (bijv) alsof het achtertandwiel teveel naar buiten staat. Bij mijn weten zijn beide tandwlelen wel de juiste, voor 415 ketting en tandwielen voor een 4/5 bak. Vandaar ook dat ik hoopte dat er een ervaringsdeskundige id buurt woont die even met een frisse blik kan kijken..... tot die tijd zoek ik verder
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Wilbert »

Kan misschien zaterdag middag wel even komen kijken. Het is een mooi ritje naar Aalten. Doe even je adres via PB.
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Rob »

Wilbert schreef: 10 jun 2021, 21:06 Schiet me nog iets te binnen.
Heb je het voortandwiel er wel goed op liggen?
Tandjes aan blok zijde en verhoging waar de moer op komt.
Ja, dat wordt nog wel eens verkeerd om gemonteerd.
Gebruikersavatar
Hawi529

Re: Uitlijning achterwiel 529

Bericht door Hawi529 »

Wilbert schreef: 10 jun 2021, 22:47 Kan misschien zaterdag middag wel even komen kijken. Het is een mooi ritje naar Aalten. Doe even je adres via PB.
Hoi Wilbert! Top! Zie email!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast