Wetgeving bromfietsen/motor/oldtimers

betreft de milieu en aanverwante zaken omtrent de Oldtimer
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 901
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wetgeving bromfietsen/motor/oldtimers

Bericht door intruder »

Voor informatie over Brom/snorfietsen en de bijbehorende regels.

http://www.bromfietsen.org/verkeersregels.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor informatie over motorfietsen.

http://www.voorbeginners.info/brommer/v ... regels.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... p-de-motor" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false;

INFORMATIEBLAD

1. Inleiding
Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar.

2. De overgangsregeling
Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.
De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken.
In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de weg worden gemaakt.
Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de openbare weg in januari, februari en december is de houder van het voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele kalenderjaar plus een forse verzuimboete.
Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de overgangsregeling.

Reflecterend vest in Frankrijk vanaf nu verplicht
Categorie: Motornieuws 04 januari 2016
Vanaf 1 januari 2016 is het in Frankrijk ook op de motor voor bestuurder en passagier verplicht een CE-gehomologeerd reflecterend vest ("gilet de haute visibilité") bij zich te hebben. Het is daarbij ook verplicht dit als motorrijder of bestuurder van een driewieler aan te trekken als u buiten de bebouwde kom stil komt te staan bij een niet meer werkende motorfiets/driewieler of bij een noodstop om een andere reden. De boete voor het niet bij zich hebben van een fluorescerend hesje is met € 38 zeker niet hoog, maar een noodstop kan voor nog veel meer kosten zorgen; bij het dàn niet bij zich hebben van het vest kan de boete -als extra pech- oplopen tot maximaal 750 euro! Overigens geldt deze regel ook voor fietsers en bestuurders van een rolstoel. Voor auto's komen er nog de bekende gevarendriehoek en een alcoholtest ("éthylotest") bij, maar die laatste twee gelden dus niet voor motorrijders.

KEUREN BROMFIETS BIJ DE RDW

Let op voor de keuring : Het belangrijkste is dat het framenummer origineel en goed leesbaar is .(denk hier aan met schuren/stralen/coaten/spuiten)
1 MEI 2009 NIEUWE REGELS ,
indien buitenlandse registratiedocumenten geen technische keuring (wel alle onderdelen aanwezig),indien geen papieren of afwijkend met papieren of typegoedkeur wel technische keuring .
( tot bouwjaar 1998 is het nu volgens permanente eisen en geen typegoedkeur verplicht )

Altijd herkomst van de brommer kunnen aantonen !

Bouwjaar VOOR 1998 (kan tevens motorfiets naar bromfiets gekeurd indien technisch aan bromfiets voldoet , is wel technische keuring )

Technische eisen :
Bouwjaar : aannemelijk maken met informatie ( oude documentatie , info internet , originele typeplaat , enz)
Verlichting:
Koplamp , Achterlicht , Achterreflector (zit meestal in het achterlichtglas) zijn verplicht
Alle andere verlichting die aanwezig is moet ook goed werken .
Remmen:
Goed werkende remmen op alle wielen
Alle remonderdelen in goede staat ( kabels, remhandels , voeringen (niet gebroken of gerafeld)
Schijfrem ( remslang geen knikken of scheuren , geen canvas zichtbaar , geen lekkage)
Snelheid en geluid:
Max 45km en 96 Decibel ( indien buitenlandse papieren waar 40km op staat dan max 40km)
Snorfiets max 25 km ( indien buitenlandse papieren 20km aangeeft dan max 20km)
Banden:
Rondom profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
Draaipunten:
Geen speling op draaipunten ( balhoofd , achterbrug , wielen enz)

Algemeen:
Fietsbel of claxon
Ketting en tandwielen niet versleten
Geen benzinelekkage
Maximaal 50cc
Voetsteunen of trappers
Standaard

Bouwjaar 1998 of nieuwer

Typegoedkeur verplicht , of buitenlandse registratie documenten
Technisch zie bovenstaand
! hier kunnen geen rechten aan worden ontleend !

SLOPEN VAN JE BROMFIETS

Uw voertuig laten demonteren/slopenZelf een voertuig demonteren/slopen
Alleen door de RDW erkende demontagebedrijven mogen voertuigen demonteren of slopen. Voor enkele categorieën voertuigen geldt een uitzondering op deze regel.
Voertuigen die u wel zelf mag slopen of demonteren zijn:
o.a. bromfietsen
Wat moet ik doen?
U stuurt een ondertekende brief naar de RDW. Hierin vermeldt u de reden waarom uw voertuig uit de kentekenregistratie gehaald moet worden. Samen met de brief stuurt u ook het complete originele kentekenbewijs mee. Dit bestaat uit drie delen; Voertuigbewijs, Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs. Verder hebben we ook een kopie van uw legitimatiebewijs nodig. Als het kenteken op naam van een rechtspersoon staat, moet u ook een kopie uittreksel van de Kamer van Koophandel meesturen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar.

Als de politie het voertuig heeft vernietigd, dan moet u een afstandsverklaring of een bewijs van vernietiging van de politie meesturen.

Het adres is:
RDW
afd. VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam

De RDW beoordeelt vervolgens of uw registratie beëindigd kan worden. De voertuigverplichtingen vervallen op het moment dat de RDW de registratie in het kentekenregister beëindigt. U ontvangt hiervan een bevestiging.

Vernietigen kentekenplaten
U bent verplicht zelf de kentekenplaten te (laten) vernietigen.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/s ... rtuig.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf een voertuig demonteren/slopen

Als u uw voertuig wilt laten demonteren/slopen, is het belangrijk dat de RDW uw registratie in het RDW-register beëindigt. Als het voertuig op uw naam blijft staan, blijft u namelijk aansprakelijk voor de voertuiggebonden verplichtingen (motorrijtuigenbelasting, verzekering en APK) en eventuele bekeuringen.

Vrijwaringsbewijs
Om het voertuig uit de kentekenregistratie van de RDW te krijgen, heeft u een officieel vrijwaringsbewijs nodig. Dit hoort u van het autodemontagebedrijf te krijgen. Het vrijwaringsbewijs is het bewijs dat kan aantonen dat uw registratie bij de RDW is stopgezet. Let u er dus op dat u het van het demontagebedrijf ontvangt!
Onderaan deze pagina vindt u twee voorbeelden van een vrijwaringsbewijs.

U bent als eigenaar/houder van het voertuig zelf verantwoordelijk voor het in bezit krijgen van een officieel vrijwaringsbewijs en moet dit goed bewaren.
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten