Olie, Is smering belangrijk

Voor alle vragen over het motorblok.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 901
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Olie, Is smering belangrijk

Bericht door intruder »

Knipselolie1.jpg
Knipselolie1.jpg (31.27 KiB) 5534 keer bekeken
Knipselolie2.jpg
Knipselolie2.jpg (34.41 KiB) 5534 keer bekeken
Na de komst van loodvrije benzine hebben we nu ook te maken met euro 95 benzine waarin gemiddeld 5 procent ‘duurzaam geproduceerde en milieuvriendelijke’ ethanol is bijgemengd. Dit percentage zal de komende jaren geleidelijk worden opgevoerd tot 10 procent in 2020.
In Duitsland en Frankrijk is dit onder de naam E10 trouwens
al leverbaar. Om de klopvastheid van deze benzines (risico van pingelen) hoeft men zich zeker voor bestaande en oudere motoren geen zorgen te maken. Met uitzondering van de eerste generatie direct ingespoten benzinemotoren draaien ook oudere klassiekers er doorgaans goed op. Wel is de smerende werking van ethanol nog minder dan van de toch al schrale loodvrije benzines.
Ethanol is bovendien behoorlijk corrosief en tast pakkingen en kunststof leidingen aan. Bij benzinetanks die ooit behandeld zijn met een kunststof coating om lekken en inwendig roesten te voorkomen, kan deze coating oplossen en motorschade veroorzaken. Omdat ethanol enigszins hygroscopisch is, bestaat het risico dat zich onder in benzinetanks water ophoopt – meer dan door normale condensvorming.
Millers en Bardahl leveren speciale additieven om problemen met ethanolbenzine – schrale bovensmering en corrosievorming – te voorkomen. Zo is VSPe Power Plus Multishoot van Millers Oils in onze webshop verkrijgbaar. Verder raden wij aan zelfs bij recente ‘youngtimer’ klassiekers alle leidingen en pakkingen in het benzinecircuit regelmatig te controleren en te vervangen door materialen die tegen ethanol bestand zijn en een paar keer extra de benzinetank af te tappen om eventueel water te laten weglopen. Inmiddels bevatten ook de duurdere superbenzines (Shell V-power, BP Ultimate, Total Excellium) ethanol. Wie meer of andere ervaringen heeft op dit gebied is welkom die te melden via ledenservice@knac.nl.

Wat heb je nodig om zelf mengsmering te maken?
een jerrycan van 10 liter is het beste maar van 5 liter kan ook alleen da moet je wat vaker benzine halen ,een maat bekertje met minimaal 200 ml(100ml is ook goed voor 5 liter)
een fles 2takt olie, benzine
Hoe ga je te werk?
Omdat je zelf mengt tank je euro 95.
Je gaat naar het tankstation en tankt daar de benodigde hoeveelheid benzine, tank zo precies mogelijk op hele liters. De soort benzine maakt niet uit gewoon het voordeligste.
De standaard gebruikte mengverhouding is al jaren 1:50, en dat betekent dus dat er 1 liter olie op 50 liter benzine gaat. Maar zoveel benzine meng je (bijna)nooit in éen keer, dus als we dit alles nou is door 10 delen dan krijg je de makkelijker te hanteren waarde namelijk 100ml op 5 liter. Dat betekent dus ook dat voor 10 liter benzine 200ml olie nodig hebt. Mocht je andere hoeveelheden willen mengen hier is een handige tabel met meerdere mengverhoudingen, let op! de 1:50 is de meest standaard mengverhouding dus aanbevolen.

benzine olie
1:50 1:40 1:25
1 liter 20ml 25ml 40ml
5 liter 100ml 125ml 200ml
10 liter 200ml 250ml 400ml
Laatst gewijzigd door intruder op 14 jul 2017, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.
Gebruikersavatar
intruder
Berichten: 901
Lid geworden op: 21 jul 2016, 21:43
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Olie, Is smering belangrijk

Bericht door intruder »

Olie belangrijk Klevende koppelingsplaten
Afgelopen winter op een beurs andere versnellingbakolie (witte flacon met groen logo )voor de Zundapp gekocht en die een aantal maanden terug in het blok (266) gedaan.
Het gebeurde regelmatig dat als ik bij een koude brommer met het naar de 1e versnelling schakelen de koppeling niet deed wat hij doen moest namelijk ontkoppelen :idea: die dus klapte dan gelijk in de versnelling als hij wat warm was had ik het probleem niet meer.
Afgelopen week was het helemaal mis klapte ook nog in de 2e versnelling, wat nu gelijk alles wat er mee te maken kon hebben nagelopen niks gevonden.
Conclusie hopelijk plakkende koppelingsplaten .
Ik heb bij Massink gelijk de olie (gele flacon) gehaald die er altijd in heeft gezeten dus dat zit er nu weer in, nu eens kijken of het euvel over is.
Anders heeft Gerard weer wat te doen. :D

Even dit: dat plakken kan altijd bij lang stilstaan en de ene olie is de andere niet (Jos Massink ) kwestie van uitproberen
Ook als je veel te veel versnellingsbakolie in het blok doet kan dit het plakken bevorderen (door de natte kopeling)
Zundapp 517
Intruder VS 800
a'j neet naor buutn gaot, kom ie ok nargens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten