Kilometerteller aandrijving probleem

Voor alle vragen over wielen, voorvork, achterbrug en frame
Gebruikersavatar
Jeroen

Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Jeroen »

Heb het volgende probleem, van het weekend was mijn nippel onderaan de remankerplast iets los gelopen. Nadat ik deze onderweg handvast had aangedraait gaf mijn teller niet meer aan als 60km/h. Thuis gekomen het wiel gedemonteerd, en toen bleek dat het wormwiel beschadigd was.

Ander (stalen) wormwiel gemonteerd en een klein stukje van het nippeltje afgevijld omdat het hele spul niet soepel draaide. Alles draaide soepel kabel gemonteerd, en aan het wiel gedraaid. Alles deed het.
Stukje rijden, na 2 ,meter pats teller weer op nul. En wederom het spul weer kapot.

Mijn vraag is nu, wat gaat hier mis en hoe kan ik dit voorkomen?
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Wilbert »

Heb je de boel wel goed schoon (geen rommel in het gaatje waar de wormwiel in komt) en ingevet?
Niet te veel want dan loopt het ook niet soepel.
En de nippel kan er maar op 1 manier in? (Daar waar je de tellerkabel op schroeft).
Gebruikersavatar
Andre

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Andre »

En bij een 517 doe ik altijd eerst bij het wiel erop schroeven en dan in de koplamp eerst de teller kabel aanduwen en dan aan de teller vast maken.
Gebruikersavatar
Jeroen

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Jeroen »

Ja alles was schoon, het liep ook soepel met kabel en de teller functioneerde. Maar meteen met rijden was ie weer stuk. Ga De tip van André eens proberen want had hem nl eerst in de km teller gedraaid en toen onderin. Misschien dat er toch iets knel heeft gezeten.
Gebruikersavatar
Andre

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Andre »

Jeroen schreef:Ja alles was schoon, het liep ook soepel met kabel en de teller functioneerde. Maar meteen met rijden was ie weer stuk. Ga De tip van André eens proberen want had hem nl eerst in de km teller gedraaid en toen onderin. Misschien dat er toch iets knel heeft gezeten.
Ja eerst onderin en dan aan de bovenkant aanduwen als je nu het wiel draait kun je ook zien of de kabel draait en weet je zeker dat hij bij het wiel goed zit .
Gebruikersavatar
robert

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door robert »

Probeer ook eens je teller kan natuurlijk ook zijn dat daar een zwaar punt inzit,deze kun je testen door met een lucifer houtje hem voorzicthig rond te draaien ;) Ook de binnekabel van kmteller kabel even controleren deze zijn n.l ook niet helemaal jofel die ze al langere tijd verkopen buiten kabels zijn telang waardoor het niet goed contact maakt met het wormwiel ;)
Gebruikersavatar
Jeroen

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Jeroen »

Ik ga er eens mee aan de slag, bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Jeroen

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Jeroen »

De kilometer teller is weer gefixed.
Na het nieuwe revisie setje weer naar de klote gedraaid te hebben, heb ik de oude kabel met het stalen wormwiel weer gemonteerd. Tadaa, hij deed het weer.
Het probleem bleek in de kabel te zitten, de binnenkabel was te lang dus die zorgde ervoor dat het spul onder spanning kwam te zitten :twisted:.
Rij nu dus weer rond met mijn oude verschimmelde ori kabel, het ziet er niet uit maar het werkt wel.
Wel prettig als je door de stad heen moet :mrgreen:.
Gebruikersavatar
Andre

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Andre »

Mooi Jeroen maar die van mij doet het nog steeds niet dus daar moet ik nog weer aan, denk dat mijn kabel te kort is . ;) ;) ;) ;)
Gebruikersavatar
Jeroen

Re: Kilometerteller aandrijving probleem

Bericht door Jeroen »

Het blijft gewoon gezeik met die kabels. Te kort, te lang.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt me om de juiste te maken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast