Zündapp 429C 1959

Ben je bezig met een project en wil je dit laten zien en delen met iedereen? Plaats het hier!
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Gisteren een nieuwe achter binnen- en buitenband met maat 19 x 2.50 gemonteerd. Vandaag nieuwe 415 ketting er om gelegd.
De tank ligt voorlopig te soppen in azijn, nadat ik een pond spijkers er in had gedaan en een tijdje geschud had. Het meeste materiaal is er nu uit.

Begin vorige week een kunststof kettinggeleider pas gemaakt. De originele van een 429 is uitsluitend rond zonder de geleiding naar achteren, maar die zijn niet meer te krijgen. Zaterdag bij Jos (kwam Gerard en Erna tegen, was leuk) een 517 geleider gehaald en die aangepast. Een 517 geleider gaat niet om de breedte stang (waar bij een 517 het kettingkast oog aan gelast is) van de achtervork van de 429 en moest er dus een stuk van de geleider af, maar zit nu prima.
De diameter van de motorophanging (waar de as doorheen gaat) is gelijk van een 429 en een 517.
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Halve maantjes of Engelsflügel zijn onderweg naar Duiven.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Wilbert »

Dan heb je een redelijke investering gedaan.
Gebruikersavatar
Andre

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Andre »

Mooi Rob staat mooi op dat zwarte frame .
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Ja merci, vind ik ook. Nu alleen nog het electra..
Ziet er toch niet zo moeilijk uit:

Afbeelding

Is wel van een 433, maar het schema én de schakelaar zijn identiek. Bijna net van een fiets.
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Ik heb de schakelaar nu goed werkend gekregen. Het koperen lipje was voor mij een raadsel, maar blijkt gewoon de massa te zijn. Hier heb ik een massa draad voor getrokken van de motorophanging naar dit koperen lipje, gesoldeerd en voilá.
Dit lipje rustte op de koplamp voor de massa, maar de nieuwe koplamp heeft gewoon een + en - draadaansluiting.

Afbeelding

Afbeelding

Op 2 komt het voor- en achterlicht. Op 1 de lichtdraad vanuit het blok en op 3 de kortsluitdraad.
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

De verlichting werkt wel, maar je ziet alleen maar een soort waxine lichtje. Van 17 watt mag je niets verwachten, maar dat kan toch beter. Gisteren bij Massink nieuwe 19 inch band gehaald en 6volt voor- en achterlampjes.
Zal eerst de massakabel checken, hopelijk is niet de lichtspoel op zijn eind, want die is moeilijk te vinden. Is een kleinere maat dan de gebruikelijke Bosch 517 en 529 ontstekingen.
Gebruikersavatar
gert
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 nov 2013, 21:10
Locatie: Brummen
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door gert »

mooi werk Rob.
je krijgt hem wel aan het branden. :)
'Burgermeister Gert"
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Ben blij zoals ik hem vandaag heb afgebouwd. De betere verlichting komt wel als het 510 blok gereviseerd is en er daar een MHKZ in is gekomen.
De ronde achtersteps komen ook nog.
  • André bedankt voor het oplappen van de velgen, al heel lang geleden en poedercoaten van frame en frame delen.
  • Stefan voor het ophalen daarvan (en de hele brommer uit Volksmarsen in Hessen al wat jaren geleden!)
  • Wilbert voor het solderen van de "katoenen" ontsteking en de tip voor het onderdelenboek van een 429.
  • Wilko voor het prachtig lassen van de motorophanging.
  • Jos en Ron van Massink voor alle 429 onderdelen die niet op de site stonden.
  • Johnny Spaak (zoon van Piet) uit Heeswijk-Dinther voor het spaken van de wielen.
  • De Duitse mijnheer die de buddy opnieuw bekleed heeft.
  • Marcel Tieben voor de spatborden en bagagedrager, ook al weer lang geleden.
  • Het blok is door Vincent, Dr. BadVibes opnieuw opgebouwd.
Afbeelding

Afbeelding



In 1968 reed ik op afgetrapte PTT-brommertjes in Amsterdam, later in Speuld bij Garderen, waar mijn ouders een stacaravan hadden. Ik verfde ze zwart, omdat ik geen andere kleur had. In Speuld werd ik aangehouden door de politie en kon mee. Brommer weg. Daarom deze zwarte.
Gebruikersavatar
Barney
Berichten: 706
Lid geworden op: 02 jul 2015, 22:00
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Barney »

Mooie brommer Rob met een beetje nostalgie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast