Zündapp 429C 1959

Ben je bezig met een project en wil je dit laten zien en delen met iedereen? Plaats het hier!
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Al weer een hele tijd geleden heb ik een 429C aangeschaft in Duitsland via eBay. Door van alles en nog wat is het project wat verstoft, maar heb ik het nu weer met grote zin aangepakt. Heeft ABE met historie en nog geen NL kenteken.
Hij was in deze staat toen ik hem had opgehaald:

Afbeelding

Afbeelding

De balhoofdbuis was krom, zal wel een klap hebben meegemaakt ooit:

Afbeelding

Door wat wrikwerk heb ik vanmiddag de balhoofdbuis weer in positie gekregen:

Afbeelding

Let niet op de verfschade, na keuring gaat ie weer uit elkaar voor definitieve lak:

Afbeelding

Ik heb niet alle ruimte, maar gaat voorlopig wel zo. Niet lachen :-# :

Afbeelding

Ik wil hem uiteindelijk zo hebben, ook met die schooltas:

Afbeelding

Waarom een 429, dat ziet er toch heel anders uit dan een 517 of 529? Ja, dat kan wel, maar ik heb iets met dit model. Heeft hele volksstammen mobiel gemaakt en ziet er niet uit als een showwinnaar. Maar ik wil er wel straks mijn rondje mee rijden.
Hij komt ook nog eens uit mijn geboorte decennium, zal ook wel meespelen.

De KTM en het extra 80cc motorblok gaan op MP en misschien ook wel op Zundapp.Net.

Nu eerst de wielen laten inspaken. Ik heb kontakt met Johnny van Hoof, de zoon van Piet "Spaak". Piet zelf, die ooit mijn 517 wielen had ingespaakt, is helaas ernstig ziek en werkt niet meer. Zijn zoon neemt het nu gelukkig over.
Maar misschien dat iemand een ander leuk adres heeft. Ik heb nog geen spaken, wel door André gepolijste naven.
Ja, André, gaat het eindelijk gebeuren!
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Weer een paar stapjes gemaakt. Het voortandwiel zat muurvast en met een hulpje los gekregen:

Afbeelding

Het is een 14-tands exemplaar, terwijl standaard een 12-tands gemonteerd werd. Later maar even kijken wat het beste is.

Lampring:

Afbeelding

De krukas heeft een geringe axiale speling, maar hij moet open voor de nieuwe keerringen en lagers:

Afbeelding
wilko
Berichten: 616
Lid geworden op: 29 nov 2013, 20:50
Locatie: wehl
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door wilko »

ziet er goed uit Rob maar wat ik me afvroeg waar is die nippel boven het tandwiel voor :?:
zündapp ks 80
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Dat is de aansluiting voor de kilometerteller. Dus geen kabel naar de vooras, dat kwam later.
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Gisteren heb ik de voorvering bij Massink/Jos/Frank achtergelaten. Gaby zou nieuwe swingassen er in persen. Er zat veel speling op en dat mag ook wel na 54 jaar.
Vandaag heb ik ze weer opgehaald. Volgens Jos zijn de schommelveren gesmeed aluminium en niet gegoten. Ik weet het verschil niet goed.
Het is eigenlijk bijzonder dat een brommer na 54 jaar er nog zo uit ziet; ik verwacht dat de plastic scooters uit China niet zo lang mee gaan..
De oude liggen er ook bij. De ronde afdekplaatjes en de rubber O-ring heb ik ook erbij.

Afbeelding

Het artikelnummer van deze assen is 428-14.705. Ze werden als eerste gebruikt voor het model 428 in 1958, vandaar dat nummer 428. De 517 had ze ook tot 1978. De 529 kreeg andere achterbrug lagering.

De volgende stap zijn de assen van de naven. Geen industrielagers, maar gewoon losse kogels en afstellen alsof je je fietslagers afstelt.
Gebruikersavatar
Jeroen

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Jeroen »

Ik dacht dat een gesmeed stuk veel sterker, dus lichter uitgevoerd kan worden als een gegoten werkstuk.
Kijk maar naar wielen uit de racerij, die zijn allemaal gesmeed.
Verbeter me maar als ik er naast zit hoor :oops: .

Het ziet er allemaal keurig uit Rob!
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Gisteren de naven en velgen bij Piet Spaak in Heeswijk-Dinther gebracht. Piet zelf is ziek, maar zoon Johnny spaakt ze in.
Gebruikersavatar
Wilbert
Site Admin
Berichten: 3860
Lid geworden op: 26 nov 2013, 21:37
Locatie: Wehl
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Wilbert »

Netjes Rob.
Ik dacht ook dat gesmeed sterker is.
Die gaat volgend jaar meerijden in een ritje. 8-)
Gebruikersavatar
Paul T
Berichten: 552
Lid geworden op: 28 nov 2013, 23:24
Locatie: Didam
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Paul T »

leuk project - ik volg het met plezier!
Zundapps never die - they just speed away!

Zundapp 517
Zundapp 529
Zundapp 521-51
Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 2637
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:27
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Zündapp 429C 1959

Bericht door Rob »

Anita en Eric gaan voor de Kerst een week naar Oostenrijk/Mayrhofen om te skiën. Dan heb ik de ruimte op de eettafel... voor het motorblok.
En rust om me heen :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten